Oma ostoskori

Ostoskorissasi ei ole tuotteita.

Tarjoustuotteet »   Suomen Verkkomaksut

Tällä hetkellä olette:

Luusto

Elintavoilla on suuri merkitys luuston lujuuteen ja luuston kunnon ylläpitoon. Monipuolinen ravinto ja säännöllinen hyöty- ja harrastusliikunta ovat tärkeitä tekijöitä rakennettaessa vahvaa ja kestävää luustoa.

Kalsium antaa luustolle ja hampaille lujuuden. Kalsiumia tarvitsevat elimistön kaikki solut, koska kalsium säätelee monia tärkeitä elintoimintoja; esimerkiksi sydämen, lihasten ja hermoston toimintaa. Jos kalsiumin saanti on niukkaa, luustosta irtoaa kalsiumia kehon tärkeiden elintoimintojen turvaamiseksi. Kalsiumin runsas saanti lisää luumassaa lapsilla ja kasvuikäisillä. Runsaan kalsiumin saannin on myös todettu hidastavan luun haurastumista naisilla ennen vaihdevuosi-ikää, vaihdevuosien jälkeen sekä vanhemmalla iällä. Jos ruokavaliokeinot eivät täytä kalsiumin suositeltavaa saantia, on turvauduttava kalsiumvalmisteen käyttöön. Kalsiumin päivittäinen saantisuositus on 800 mg. Saantisuositus raskaana oleville ja imettäville on 900-1200 mg/vrk. Iäkkäämmät henkilöt voivat käyttää suurempaakin kalsiumannosta, sillä osteoporoosin ehkäisyn kannalta suositellaan runsasta kalsiumin saantia (1300 - 1800 mg). Kalsiumin imeytymiseen vaikuttavat mm. D-vitamiini ja K-vitamiini, valkuaisaineiden saanti, ikä sekä mahan happamuus.

Valintaa vastaavia tuotteita ei ole.