Nettiukko

Harppaa pääsisältöön »

Hakusivu

Oma ostoskori

Ostoskorissasi ei ole tuotteita.

Tarjoustuotteet »  

Luontaistuotteet vaihdevuosiin | Luontaistuotekauppa

Vaihdevuodet ja vaihdevuosivaivat

Naisten vaihdevuodet eli menopaussi tarkoittaa kuukautiskierron lopullista päättymistä. Kuukautiskierron loppuminen kuuluu osana laajempaan, vuosien pituiseen prosessiin, jonka aikana naisen elimistö siirtyy hedelmällisyyden tilasta hedelmättömyyden tilaan. Tämän tapahtumasarjan nimi on klimakterium. Vaihdevuosioireet alkavat ilmaantua 40-60 ikävuoden välillä. Suomalaisilla naisilla vaihdevuosien alku sijoittuu keskimäärin 51 vuoden ikään. Tavallisin oire on ns. kuumat aallot. Kuumina aaltoina pidetään yleensä rinnan alueelta alkavia lämpimiä tuntemuksia, jotka levittäytyvät kasvoille aiheuttaen kasvojen punoitusta. Kuumiin aaltoihin voi liittyä sydämen tykytystuntemuksia ja ahdistuneisuutta. Oireiden kestoaika on sekunteista muutamiin minuutteihin. Tavallisesti kohtauksen aikana hikoiluttaa ja tärinää voi myös esiintyä. Unihäiriöitä voi myös esiintyä. Tavallisimmillaan unihäiriö ilmenee yöllisenä heräilynä.

Vaihdevuosissa on kolme eri vaihetta

Vaihdevuosien alkaminen sijoittuu tavallisesti 45-55 vuoden välille, keskimäärin 51-52 vuoden iässä. Vaihdevuodet jaetaan kolmeen eri vaiheeseen.

1. Premenopaussi: viimeisiä kuukautisia edeltävä aika, jolloin hormonitoiminta heikkenee. Ei tyypillisiä vaivoja

2. Perimenopaussi: varsinaisien vaihdevuosien aika, joka alkaa kun vaihdevuosioireita ilmenee ensimmäisen kerran. Tämä vaihe voi kestää jopa vuoden verran viimeisien kuukautisten jälkeen.

3. Postmenopaussi: suunnilleen vuoden kuluttua viimeisistä säännöllisistä kuukautisista.

Klimakteriumin aikana virtsateiden ja sukupuolielinten limakalvot ohentuvat, mikä voi aiheuttaa virtsateiden ja sukupuolielinten alueilla oireita. Tyypillisimpiä oireita ovat virtsankarkailu ponnistaessa, kipu virtsatessa sekä yhdynnässä ja tihentynyt virtsaamisen tarve. Verenvuotoa voi myös esiintyä ohentuneissa limakalvoissa. Emättimestä menopaussin aikana valuva veri on joka tilanteessa peruste mennä gynekologin tai yleislääkärin luo tutkittavaksi. Muita menopaussiin liittyviä oireita ovat lisääntynyt ihokarvoitus (hirsutismi), nivel- ja lihaskivut, väsymys, aggressiivisuus, hermostuneisuus, ummetus, rintojen pienentyminen, unihäiriöt, päänsärky, mielialan vaihtelu, ahdistus, masennus, muistihäiriöt, heikotus- ja huimauskohtaukset ja alentunut libido (seksuaalinen halu).

Kuitenkin naiset kokevat vaihdevuodet kukin yksilöllisellä tavallaan eikä jokaisella naisella ole mitään erityisiä vaihdevuosivaivoja, kun taas toisilla naisilla oireet ovat hyvinkin hankalia. Lisäksi esiintyä eroja eri maiden naisten oireilujen välillä. Kuumien aaltojen osalta japanilaisista naisista vain yksi viidestä kärsii kuumista aalloista, kun taas Suomessa se on yleisempi oire. Eräänä syynä tähän eroon pidetään sitä, että Japanissa käytetään soijaa runsaasti ravintona. Näin ollen on perusteltua lisätä soijaa ruokavalioon tai käyttää soijaa sisältäviä luontaistuotteita.

Naisen elimistössä on vaihdevuosien aikaan käynnissä oikeastaan hiljalleen kytevä tulehdustila, joka on krooninen. Tulehdukseen liittyvät elimistön muutokset näkyvät mm. veren tulehdusmarkkereiden kohoamisena. Naisten elinikäodote on Suomessa nykyään melkein 80 vuotta, joten monilla naisilla on vielä monia vuosia vaihdevuosien jälkeenkin. Jos nainen pitää aktiivisesti huolta terveydestään sekä kunnostaan nämä vuodet voivat olla antoisia ja terveitä.

Kasvien estrogeenit eli fytoestrogeenit tarjoavat korvaavan vaihtoehdon synteettiselle hormonihoidolle. Kasviestrogeenit toimivat elimistössä kuten naisen oma estrogeeni, mutta kasviestrogeenit ovat 100-500 kertaa heikompia kuin synteettiset. Tästä huolimatta kasviestrogeenit pystyvät ylläpitämään naisen hormonitasapainoa, eivätkä kasviestrogeenit nosta hormonitasoa liian korkealle, minkä lisäksi kasviestrogeenit hajoavat luonnollisesti (ohjeiden mukaisia annoksia käytettäessä ne ovat turvallisia).

Iän lisääntyessä nainen tarvitsee tietoisen suunnitelman terveytensä vaalimiseksi ja vaihdevuosioireiden lievittämiseksi. Hormonihoidon suhteen kannattaa olla varauksellinen, sillä hormonihoito vaihdevuosivaivoihin lisää alttiutta sairastua mm. rinta- ja munasarjasyöpään, aivohalvaukseen ja keuhkoveritulppaan. Hormonihoito pitäisi olla, mikäli sitä käytetään, lyhytaikaista ja mahdollisimman vähäisinä päiväannoksina ja vain lyhyen aikaa.

Mitä liikuntaan tulee niin fyysinen kunto laskee 35. ikävuoden jälkeen vajaan prosentin verran vuodessa, ellemme hoida kuntoamme aktiivisesti. Näin ollen 70-vuotiaana ihminen on jo 20% huonommassa kunnossa kuin 50-vuotiaana. Naisten varsinkin pitäisi kiinnittää tähän asiaan huomiota, koska naiset ovat miehiä passiivisempia hoitamaan fyysistä kuntoaan, varsinkin lihaskuntoaan. Liikunnan avulla voidaan estää pahojen estrogeenien vaikutusta (estrogeeneja on kahdenlaisia, hyviä ja pahoja). Naisten tulisi vaalia lihaskuntoaan nostelemalla keveitä painoja tai treenaamalla kuntosalilla lihasvoimaa lisäävien laitteiden avulla. Kahdesta kolmeen 15-20 minuutin pituista lihaskuntotreeniä on tehokkaampaa kuin kerran viikossa tehty tunnin pituinen treenaus.

On suositeltavaa nykytiedon mukaan käyttää monivitamiinivalmisteita terveellisen ruokavalion lisäksi, sillä vanhetessaan ihminen tarvitsee lisäravinteita kun ihminen alkaa kärsiä rappeutumisilmiöistä tai kroonisista sairauksista. Naisille varsinkin soijan isoflavonoidit (kasviestrogeenit) sisältävät arvokkaita kasviantioksidantteja antamaan apua vaihdevuosivaivoihin. Luontaistuote Femiwell on hyvä lähde soijan isoflavonoidille. Lisäksi kasviestrogeenit suojaavat sydäntä, verisuonia ja luustoa. Vihreässä teessä ja punaviinissä on myös tehokkaita fytokemikaaleja, joilla on tulehduksia hillitsevä vaikutus. Vihreää teetä ja punaviiniä voi juoda kohtuullisia määriä sellaisenaan tai nauttia lisäravinteina. Kypsässä iässä oleva nainen tarvitsee luustoaan varten joka päivä kalsiumia, magnesiumia, piitä, sinkkiä, booria, kuparia ja mangaania sekä niiden kanssa vielä C-, D- ja K-vitamiineja ja biotiinia. Myös foolihappo, B6- ja B12-vitamniit ovat ikääntyville naisille tärkeitä ja hivenaineista seleeni sekä kromi.

Rasvahapot ovat kypsässä iässä oleville naisille myös tärkeitä: pellavansiemenen linolihappo, helokki- tai purasruohoöljyn gammalinoleenihappo (GLA) sekä kalaöljyissä olevat EPA- ja DHA-rasvahapot. E-EPA on tehokkain kalaöljy. Näiden luontaistuotteista saatavien lisäravinteiden avulla voidaan ravita ihoa, limakalvoja, niveliä ja verisuonia sekä estää luukatoa eli osteoporoosia.

Luontaistuotekaupassamme on tarjolla naisten hyvinvointia edistäviä ja vaihdevuosivaivoja lievittäviä laadukkaita luontaistuotteita, joissa hyödynnetään kasvikunnasta saatavaa apua naisten hormonitoiminnan tueksi.

Tutustu tuotteisiin